3. Paragrafen

3.1 Lokale heffingen

De onroerende zaakbelastingen betreft een drietal belastingen, te weten;

  • een onroerendezaakbelasting voor eigenaren van woningen;
  • een onroerendezaakbelasting voor eigenaren van niet-woningen;
  • een onroerendezaakbelasting voor gebruikers van niet-woningen.

Doelstelling
Bijdrage aan de voorzieningen van de gemeente.

Grondslag
Promillage van de WOZ-waarde.

Voorstel tarieven 2027
Met de besluitvorming over de Kaderbrief 2027 is de OZB-opbrengst 2027 met 3,4% verhoogd om de opbrengsten daarmee bij te stellen voor het effect van de inflatie.

De OZB wordt berekend als percentage van de waarde die voor de Wet Waardering onroerende zaakbelastingen (WOZ) is vastgesteld voor dat jaar.
De WOZ-waarde wordt jaarlijks vastgesteld op basis van transacties rond de waardepeildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het betreffende belastingjaar. De taxaties voor belastingjaar 2027 zijn nog in volle gang.

Uit de eerste geprognosticeerde taxaties van de woningen en niet-woningen, bedrijven, lijkt het erop dat de gemiddelde waardestijging in Aalsmeer vergelijkbaar is aan de landelijke waardestijging waarmee in de meicirculaire 2026 rekening is gehouden (6,5% voor woningen en 2,75% voor niet-woningen).
De werkelijke waardestijging is in december bij het vaststellen van de OZB-tarieven 2027 bekend. Voor de bepaling van het OZB-tarief 2027 wordt dan rekening gehouden met de laatste gegevens. De vastgestelde WOZ-waarde is voor de opbrengst 2027 niet meer dan een verdeelmaatstaf om tot de geraamde OZB-opbrengst te komen. Door de herrekening van het tarief op het laatste moment wordt zo dicht mogelijk aangesloten op de vastgestelde opbrengst in de begroting 2027.

In de Kadernota 2025 is voorgesteld om de OZB gebruikers niet-woningen gefaseerd om te zetten naar de OZB eigenaren niet-woningen om hiermee verhuurders te stimuleren panden minder lang leeg te laten staan en een stabiele stroom aan gemeentelijke belastinginkomsten te genereren. Het heffen bij uitsluitend de eigenaren van niet-woningen is op grond van artikel 220 Gemeentewet toegestaan.
Met het omzetten van de OZB gebruikers niet-woningen naar eigenaren niet-woningen is de systematiek van belasten van bezit verder gelijk aan die van de OZB woningen. Omzetting mag, in lijn met een de rechterlijke uitspraak, niet in één jaar plaatsvinden. In de Kadernota 2025 is voorgesteld om deze omzetting in vier jaar uit te voeren. In 2027 volgt de 3e tranche.

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2026 13:43:57 met de export van 09/30/2026 13:40:43